Portal dla ludzi aktywnych

Codzienne życie sportowa – sztuka organizacji czasu

codzienne-zycie-sportowca

„A bo oni nic nie robią i mają sporo czasu” – takie wypowiedzi często słyszę z ust ludzi, którzy nie planują swojej diety, bądź nie trenują. Moim zdaniem jest to po prostu wymówka ludzi leniwych.

Najprościej jest powiedzieć, że nie mam czasu, dlatego nie biegam, dlatego nie idę na siłownię potrenować, lub że nie mam czasu na przygotowanie sobie skomplikowanego jedzenia. To oczywiście wynika głównie z nieświadomości ludzi oraz z ich lenistwa. Menu oparte o zdrowe produkty nie wymaga większego zaangażowania w przygotowanie posiłków, jak przy „normalnej” diecie, która jest tak często nazywa przez mniej aktywne osoby. Faktycznie podstawą każdego sportowca jest dobrze zaplanowany czas. Po prostu nie marnujemy go np. na bezsensownym leżeniu na kanapie i przerzucaniu kanałów. Owszem, lubimy czas wolny, ale nie lepiej spędzić go np. z najbliższymi? Albo aktywnie, np. na basenie?

codzienne-zycie-sportowca-organizacja

Osoby, które jedzą co popadnie i kiedy popadnie, często wydaje im się, iż to sportowcy mają swoją udziwnioną dietę i jedzą inaczej niż zwykli ludzie. Otóż założę się, że przy naszej organizacji czasu, zajmuje nam to mniej niż przeciętnemu Kowalskiemu. Często jest tak, iż sportowiec przygotowuje sobie posiłki na cały dzień np. rano. I dieta ta wcale nie musi opierać się wyłącznie na schemacie – ryż i kurczak, ryż i kurczak, ryż i kurczak i tak przez wszystkie dni. Błędne myślenie. Sportowcy pod słowem zdrowa dieta zawierają produkty, które są po prostu zdrowsze dla naszego ciała, niż np. pączek. Jeśli wybieramy makaron, to razowy, jak pieczywo to również razowe. Nie smażymy na głębokim oleju, ale np. grillujemy, bądź gotujemy na parze, aby zachować jak najwięcej wartości odżywczych, głównie witamin. Sam przygotowuję posiłki głównie rano i to na cały dzień. Nie zajmuje mi to więcej czasu niż 40 minut. Staram się, aby dieta była urozmaicona, przykładowo:

Śniadanie:
płatki owsiane, odżywka białkowa, orzechy, rodzynki, suszone morele, jabłko

Pełnowartościowe śniadanie, które przygotujesz w parę minut, da ci porządnego energetycznego kopa z samego rana i przygotuje na resztę dnia. Pamiętaj, iż śniadanie jest podstawą, nigdy nie unikaj pierwszego posiłku, który powinieneś spożyć najpóźniej do 30 minut po przebudzeniu. Dasz tym samym impuls organizmowi, aby przełączył się z trybu czuwania, na tryb działania.

codzienne-zycie-sportowca-organizacja

Po takim śniadaniu zaczynam przygotowywać posiłki na resztę dnia. Filety z kurczaka, bądź indyka przygotowuję na parze. Zajmuje to ok 20 minut. W tym samym czasie gotuję w zależności od dnia, albo ryż, albo makaron, albo kaszę. W dokładnie tym samym momencie zazwyczaj przygotowuje sałatkę warzywną. Po 20 minutach wszystkie składniki mam już gotowe. Nie obejdzie się bez wagi kuchennej, aby zważyć i podzielić posiłki na porcje. Na kolacje zazwyczaj jadam omlet składający się z białek jaj i masła orzechowego. Przygotowuje go w mulicookerze, ale również bez problemu możecie go przygotować tradycyjnie na patelni. Wystarczy rozbić jajka, dodać masła orzechowego, do tego np. cynamon, kakao, wszystko razem zmiksować, 10 minut na patelni i gotowe. Wsadzamy do lodówki i sięgamy po niego w odpowiedniej porze dnia.

Jak pisałem wcześniej całość nie zajmuję mi więcej jak 40 minut. Teraz jestem gotowy na resztę obowiązków. Jak każda inna osoba, sportowiec również pracuje. Nie zawsze musi to być klub fitness, bo przecież sportowcem może być każdy. Praca, trening, czas wolny. Wszystko idzie pogodzić. Trzeba tylko chcieć i nie zasłaniać się np. brakiem czasu, czy tłumaczeniem, iż zdrowa dieta wymaga czasu i poświęceń.

Sportowcy doskonale wiedzą, jak ważne są pełnowartościowe posiłki podczas dnia, tak samo jak regularność w ich spożywaniu. Powinniśmy jeść co 2-3 godziny, aby nie głodzić organizmu oraz aby utrzymać tempo metaboliczne. Również ważnym czynnikiem jest tutaj stała podaż białka, aby utrzymać dodatni bilans azotowy, oraz utrzymać wysokie stężenie aminokwasów, które chronią nasze mięśnie przed rozpadem, lub w tym czasie je regenerują. Częste jedzenie przyśpiesza również metabolizm. Dzieje się tak ponieważ, organizm zużywa pewną część kalorii do trawienia i przetworzenia dostarczonego pokarmu. Szacuje się, iż jest to ok 10-15% kalorii z puli danego posiłku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *