Portal dla ludzi aktywnych

Czy musisz cierpieć podczas diety?

czy-musisz-cierpiec-podczas-diety
Słowo dieta w dzisiejszych czasach stało się bardzo popularne. Promują je niemal każde media, kiedyś natomiast można było poczytać o diecie jedynie w fachowych czasopismach kulturystycznych bądź dietetycznych. Teraz powstaje masa programów telewizyjnych promująca aktywny tryb życia oraz zdrowe odżywianie.

Tak, jeszcze większości z nas słowo „dieta” kojarzy się tylko i wyłącznie z odchudzaniem, z wieloma zakazami, z jedzeniem rzadko i mało i nie zawsze tego, co byśmy chcieli. Jednym słowem, po prostu dramat. Dieta, to nie tylko wyrzeczenia, dieta to po prostu nasze dzienne menu. Jest to sposób odżywiania. Niestety popularnie mówi się „czas przejść na dietę”, czyli rozpocząć się odchudzać. Jest to oczywiście błędne stwierdzenie, gdyż dieta może być albo redukcyjna, albo na popularną wśród kulturystów masę.

czy-musisz-cierpiec-podczas-diety-odchuZałóżmy, że niestety przez zimę nabraliśmy tu i ówdzie nieco niechcianej tkanki tłuszczowej. Nie mieścimy się już w ulubionych spodniach, albo na brzuchu pojawiły się fałdki tłuszczu. Co robimy? Idziemy na trening. I cóż z tego, iż na treningu spalimy mnóstwo kalorii, jak później w ciągu dnia przyjmiemy ich znacznie więcej? Często jest tak, że trening napędza nasz metabolizm, oraz oddziałuje na mózg w taki sposób, że wydaje mu się, że czeka go konkretna nagroda po treningu i możemy zjeść więcej. Błędne stwierdzenie. Pamiętajmy: to nie jest mit, że dieta to 70% sukcesu, wg mnie to nawet 80%.

Dobra dieta czyli jaka?

Dobra dieta, to taka, w której jemy regularnie, od 4 do 6 posiłków dziennie, posiłki te powinny być pełnowartościowe. Muszą zawierać zarówno węglowodany, białka, jak i tłuszcze. Tak, zgadza się, tłuszcze, ale skupmy się raczej na tych zdrowych tłuszczach, eliminując wszystkie trans i utwardzone. Podczas dobrze skomponowanej diety redukcyjnej, pomimo deficytu kalorycznego, bez którego oczywiście się nie obejdzie, nie powinniśmy przede wszystkim chodzić głodni i czuć spadek energii. Jeżeli podczas diety na odchudzanie, czujesz się senny bądź brak ci energii, możesz być pewien, że Twój dietetyk nie zadbał o wszystkie istotnie szczegóły.

czy-musisz-cierpiec-podczas-diety-odchuPo pierwsze – w dobrej diecie stawiamy na węglowodany złożone. Większości się wydaje, że nie wolno jeść chleba, makaronów – nic bardzo mylnego. Można, a nawet powinno się je jeść! Wybieraj jednak pieczywo pełnoziarniste np. z mąki żytniej, dostarczy ci energii na dłużej ponieważ ma niski indeks glikemiczny i nie powoduje szybkiego zwiększenia poziomu cukru we krwi. Biały chleb faktycznie daje energię, ale na krótko, szybko podnosi nam poziom cukru, po czym równie szybko ten poziom spada. W konsekwencji czujemy się ospali, senni i bez energii. Dodatkowo zbyt duży wyrzut insuliny odpowiada za gromadzenie się tkanki tłuszczowej. Pełnoziarnisty chleb to również więcej witamin oraz błonnik, który jest niezwykle ważny w diecie redukcyjnej. Błonnik powoduję, że czujemy sytość w żołądku, dzięki temu nie mamy ochoty na podjadanie, bądź opychanie się aż pękniemy. Takie same zalety posiada makaron pełnoziarnisty, np. z mąki żytniej, orkiszowej, bądź z popularnej ostatnio mąki durum.

Płatki śniadaniowe są twoim codziennym porannym posiłkiem? Nie musisz ich odstawiać. Nie kupuj jednak gotowych płatków kukurydzianych z dodatkiem cukru – wybierz płatki owsiane, bądź jaglane. Sam dodaj co tylko chcesz do swojego musli. Świeże bądź suszone owoce, orzechy np. pistacje, czy nerkowce. Płatki możesz zalać wodą, bądź naturalnym jogurtem. Wszystko zależy od wyliczonego zapotrzebowania kalorycznego w twojej diecie.

Źródła białka – decyduj się bardziej na chude mięsa, np.: kurczak, indyk. Nie musisz rezygnować z wędlin, postaw jednak na wyroby drobiowe.

Lubisz jajecznice? Proszę bardzo. Usmaż ją na patelni beztłuszczowej bądź tylko delikatnie natrzyj patelnie oliwą z oliwek, bądź odrobiną masła.

Nie żałuj sobie ryb! Tutaj w zasadzie nie masz ograniczeń, jedz te które smakują Ci najbardziej. Posiadają same zdrowe tłuszcze, także nie ma powodów do zmartwień.

Jak wspominałem wcześniej mitem jest myślenie, że dieta to cierpienie spowodowane niejedzeniem. Bądź myślenie, że w naszym menu musi gościć tylko ryż i kurczak, ryż i kurczak i tak w kółko.

Eliminacja niezdrowych produktów załatwi sprawę.

  • Eliminujemy wyroby z mąki białej, czyli białe bułeczki, rogaliki, biały makaron etc.
  • Nie jedz tłusto, nie jedz przetworzonych pokarmów. Słodycze zamień na owoce i warzywa.
  • Nie używaj popularnej oliwy, zamień ją na oliwę z oliwek.
  • Nie podjadaj cukierków, zamiast tego wybierz orzechy.
  • Unikaj gazowanych słodzonych napojów, pij dużo wody, bądź przygotuj sobie soki wyciskane z owoców.

Aby chudnąć trzeba jeść!

Nie daj się nabrać, że podczas diety nie jemy i chodzimy głodni. Pamiętaj, że jedzenie nakręca metabolizm, niejedzenie tylko go spowalnia i wprowadza nasz organizm w pułapkę. Długie niejedzenie oznacza dla organizmu sygnał, że dzieję się coś złego, w konsekwencji gdy zjemy coś po 5-6 godzinnym poście, organizm natychmiast posiłek ten traktuje jako ratunek i zamienia go w tłuszcz zapasowy, ponieważ boi się iż znowu zaserwujesz mu taki post.

Zgłoś się do dietetyka, ułóżcie wspólnie dietę, wymień mu ulubione produkty, które zastosuje w diecie. Szybko zobaczysz oraz odczujesz zmiany w swoim organizmie. Dieta to nic innego jak zdrowe odżywianie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *