Portal dla ludzi aktywnych

Dopamina – naturalny motywator

dopamina

Dopamina jest kluczowym neuroprzekaźnikiem zwiększającym koncentrację, produktywność i motywację. Zachęca do wykonania działania i to nie byle jak. Daje efektywność na 110%. 

Miliardy neuronów ulokowanych w naszych mózgach w milisekundach komunikują się ze sobą i przekazują informację o tym czy ruszyć się czy nic nie robić. Opowiadają historię ze świata zewnętrznego (środowiska) i wewnętrznego (tego co się dzieje w naszym ciele). Sprawna komunikacja przebiega dzięki głośnym megafonom o nazwie neurotransmitery. Są to chemiczne substancje, za pomocą których neurony mózgu mogą porozmawiać z resztą ciała. Przenoszą sygnały pomiędzy neuronami poprzez synapsy, z komórek nerwowych do mięśniowych i gruczołowych. Do najbardziej znanych neuroprzekaźników należą: glutaminian, GABA, acetyloholina, noradrenalina, serotonina i dopamina.

Przyjrzyjmy się bliżej samej dopaminie. Uznawana jest za cząsteczkę motywacji. Zwiększa nasze możliwości skupienia, uwagi i koncentracji. To pozwala nam planować i stawiać czoła  przeciwnościom losu, dzięki czemu łatwiej osiągamy nasze cele. Gdy zaliczyliśmy kolejny cel na naszej zaplanowanej liście, daje nam to uczucie – „ Jeah! Udało się!”. To sprawia, że stajemy się zwycięzcami, jesteśmy bardziej konkurencyjni. Kolejny sukces dodaje skrzydeł i więcej odwagi. Chcemy realizować więcej celów. Ten dreszczyk emocji i rywalizacji o trofea towarzyszy we wszystkich aspektach życia – w biznesie, sporcie, miłości.

Działanie dopaminy.Dopamina zawiaduje naszym systemem nagradzania i przyjemności. Pozwala na posiadanie takich emocji jak przyjemność, szczęście, euforia, radość, błogostan. Któż by ich nie chciał czuć każdego dnia. Zbyt mało dopaminy prowadzi do przeciwstawnych uczuć, tj. smutku, letargu, depresji, brak chęci do działania, ospałość, niezdarność. Co oznacza, ni mniej ni więcej, rolę przegraną – w życiu, sporcie, miłości, itd.

OBJAWY NIEDOBORU DOPAMINY

Ludziom o obniżonej zawartości dopaminy brakuje radości w życiu. Wykazują niski poziom energii, nie podejmują inicjatywy, nie udzielają się społecznie, zamykają się w sobie. Aby poczuć iskierkę, szczęścia, sięgają po używki. Dawka kofeiny na chwilę pozwala poczuć się wspaniale. Inne używki, takiej jak napoje energetyzujące, seks, hazard, cukier także dodają skrzydeł na chwilę. Jest to jednak chwilowe i destrukcyjne. Gdy pojawią się u ciebie poniższe symptomy, oznaczać to może, iż twój poziom dopaminy jest zbyt niski:

  • Brak motywacji
  • Zmęczenie
  • Apatia
  • Niezdolność poczucia radości
  • Niskie lipido
  • Problemy ze snem
  • Wahania nastroju
  • Pogorszenie koncentracji i funkcji kognitywnych, niezdarność
  • Słaba pamięć

Pęd za używkami, stymulantami czy desperackie szukanie partnera, aby się zakochać. To częste sposoby radzenia sobie ze słabym samopoczuciem. Szukanie szczęścia na siłę kończy się nałogami lub wizytą u psychoanalityka. Możliwe że rozwiązanie jest prostsze niż się wydaje.

NATURALNE SPOSOBY ZWIĘKSZENIA POZIOMU DOPAMINY

DIETA

Istnieje kilka niezdrowych sposobów na podniesienie poziomu dopaminy. Jednak nie musisz uciekać się do seksu, narkotyków i życia na krawędzi, aby podnieść swój poziom tego neurotransmitera. Rozwiązanie znajduje się w twojej kuchni. Dopamina zbudowana jest z aminokwasu o nazwie tyrozyna. Dieta bogata w żywność zawierającą tyrozynę dostarcza podstawowych cegiełek potrzebnych do wytworzenia tego aminokwasu.

Oto lista składników bogatych w tyrozynę:

  • Wszystkie produkty pochodzenia zwierzęcego (mięso, nabiał, jaja)
  • Migdały
  • Jabłka
  • Awokado
  • Banany
  • Buraki
  • Czekolada
  • Zielono listne warzywa
  • Zielona herbata
  • Fasola
  • Owsianka
  • Owoce morza
  • Sezam i pestki z dyni
  • Kurkuma
  • Kiełki pszenicy
  • Arbuz

Naturalne probiotyki takie jak kefir, jogurt, zsiadłe mleko, kapusta kiszona, ocet jabłkowy itp., zwiększają produkcję dopaminy. Zdrowa flora bakteryjna jelit wpływa na sprawną pracę całego ustroju, w tym produkcję neuroprzekaźników. Zwiększony poziom toksyczności w organizmie obniża poziom dopaminy. Zbyt dużo cukrów, tłuszczów, przetworzonego jedzenia, środków chemicznych, stresu prowadzi do pogorszenia pracy organizmu i złego samopoczucia. Dieta bogato odżywcza w mikro, makroelementy i antyoksydanty jest istotna dla sprawnego przebiegu wszystkich funkcji życiowych.

SUPLEMENTACJA

W naturalny sposób można zwiększyć poziom dopaminy wprowadzając dodatkowo do diety, niektóre z poniższych składników.

Kurkumina. Jest aktywnym składnikiem kurkumy. Jest dostępna jako wyizolowana substancja w suplementach diety. Choć można po prostu dodawać szczyptę kurkumy do każdej potrawy.

Ginkgo biloba. Ektrakt z miłorzębu japońskiego działa odżywczo na skórę, zapobiega udarom mózgu i poprawia pamięć. Jest tradycyjnie stosowany w różnych problemach związanych z mózgiem – zaburzeniami koncentracji, bólami głowy, zapominaniem, zmęczeniem, splątaniem, depresją i lękiem.

L-teanina. Jest składnikiem zielonej herbaty. Zwiększam poziom dopaminy, w tym innych neuroprzekaźników, serotonity i GABA. L-teanina zwiększa pamięć, możliwości zapamiętywania, uczenia się oraz poprawia nastrój. Można pić 3 filiżanki zielonej herbaty dziennie lub zażyć tabletkę.

L-tyrozyna. Prekursor dopaminy. Syntetyczna forma naturalnej tyrozyny.

Fosfatydyloseryna. Jest selekcjonerką bramy. Zarządza, które substancje mogą przejść przez barierę krew-mózg, a które nie. Reguluje składniki odżywcze i odpady, do i z mózgu. Wspomaga pracę neuroprzekaźników.

ĆWICZENIA

dopamina-naturalny-motywatorRuch fizyczny to najlepsza rzecz jaką możesz zrobić dla siebie. Twój mózg jest dotleniony i ożywiony. Pracuje łatwiej i wydajniej. Zwiększa wytwarzanie nowych komórek mózgowych, opóźnia starzenie. Zwiększa wytwarzanie neuroprzekaźników. Każdy rodzaj sportu to potężne korzyści dla ciała i umysłu.

MEDYTACJA

W wielu badaniach udowodniono korzystny wpływ medytacji na stan umysłu. Regularne praktyki zwiększają zdolność koncentracji, uczenia się, kreatywności, wykorzystywania i przetwarzania informacji, pamięci oraz relaksacji. Techniki oddychania podczas medytacji obniżają poziom kortyzolu i sprawnie rozluźniają ciało, przez co umysł staje się otwarty i jasno myślimy.

HOBBY

Wszelkiego rodzaju – handmade, fotografia, malarstwo, obróbka drewna, stali, naprawa domu, szachy, puzzle itp. Cokolwiek, co pozwoli skupić się umysłowi na danej czynności. Działania te zwiększają dopaminę, zapobiegają depresji i zmniejszają napięcie.

MUZYKA

Muzyka ma ogromny wpływ na nasze samopoczucie. Co sprawia że słuchając melodię czujemy się szczęśliwi lub wręcz przeciwnie? Dźwięk to nic innego jak impuls elektryczny o różnej częstotliwości. Przeprowadzone zostały badania nad tym, jaki wpływ ma muzyka na poziom uwalniania dopaminy. Przeanalizowali częstotliwości 1Hz, 3Hz, i 6Hz. Wykazano iż w mniejszym bądź większym stopniu w zależności od rodzaju częstotliwości, wzrastał poziom dopaminy. Największy był przy 3Hz. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1917121/

CIESZ SIĘ Z MAŁYCH OSIĄGNIĘĆ

Dopamina uwalniania jest w momencie zrealizowania celu. Skupianie się wyłącznie na zrealizowaniu długoterminowych planów, może doprowadzić do frustracji. Cele krótkoterminowe wcale nie muszą być mniej ważne. Ciesz się z tych mniejszych osiągnięć. Mogą być to proste zadania, jak wypróbowanie nowego przepisu, zamontowanie szafki, wyprawa na zakupy itp.

PODEJMIJ NOWE WYZWANIE

Nauka pływania, udział w kursach doszkalających czy poznanie nowych osób to szybki sposób na doładowanie dopaminą. Nowe zadania zmuszają umysł do wytężonej pracy i skupienia. To wymaga pomocy dopaminy. Stwórz swój własny system nagradzania dopaminą. Zrealizuj jakieś małe przedsięwzięcie. Może to być nawet zmiana trasy wracając z pracy lub wprowadzenie lepszych nawyków żywieniowych.

Dopamina odgrywa ogromną rolę w naszym życiu. Niekiedy dzięki jej obecności podejmujemy decyzję. Nic więc dziwnego, że gdy system funkcjonowania tego neuroprzekaźnika szwankuje nasze życie również nie układa się pomyślnie. Nie wygląda ono dla nas optymistycznie. Zbyt mało dopaminy prowadzi do chorób psychicznych, zbyt dużo do nałogów, żądzy i chciwości. Wykorzystaj powyższe wskazówki, gdy brakuje ci pozytywnej energii i ciesz się życiem bardziej zmotywowany do działania.

SUPLEMENTY WPŁYWAJĄCE NA POZIOM DOPAMINY


Tyrozyna w proszku

OSTROVIT Tyrosine – tyrozyna w proszku

L-Tyrozyna jest aminokwasem endogennym, który jest prekursorem neuroprzekaźników – dopaminy oraz noradrenaliny. Związki te są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania procesów emocjonalnych oraz koordynacji komórek mięśniowych

Suplementy z lecytyną.


OLIMP Gold-Lecytyna 1200

Lecytyna jest najbogatszym źródłem choliny z której organizm produkuje bardzo ważny przekaźnik nerwowy – acetylocholinę. Substancja ta przyspiesza przepływ sygnałów w mózgu, dzięki czemu poprawia szybkość kojarzenia faktów, proces zapamiętywania i odtwarzania różnych informacji


O AUTORCE:

Justyna FiedorowiczJustyna Fiedorowicz
Trener Personalny, doradca żywieniowy. Sportowiec i weganka. W brażny wellness od wielu lat. Jej motto życiowe to: „Osiągniesz coś robiąc to systematycznie, nie poddając się przeciwnościom. Kropla drąży kamień”. Zachęca innych do zdrowego stylu życia. W zgodzie z naturą i samym sobą. Człowiek zdrowy jest pełen pozytywnej energii, zmotywowany do działania, sprawny, uśmiechnięty i szczęśliwy. Zrównoważona dieta, sport i odnowa biologiczna w pełni odzwierciedlają życie w stylu Wellness.

PROFIL TOP100

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *