Portal dla ludzi aktywnych

Izolat a koncentrat białka serwatki

Jak doskonale wie każdy z nas, praca nad własnym ciałem wymaga wielu poświęceń i wyrzeczeń. W imię upragnionych efektów staramy się zadbać o każdy szczegół, by w jak najkrótszym czasie osiągnąć cel i możliwie jak najlepiej utorować sobie do niego drogę.

Często jednak stajemy się ofiarami pułapek producentów, którzy kwestie kompletnie nieistotne potrafią sprowadzić do rangi problemu, jaki definitywnie przekreśli nasze szanse na czynienie postępów. Co chwilę napotykam osoby, którym absolutnie brak podstawowych fundamentów dotyczących odżywiania i treningu, ponieważ jak mogę się domyślać brak im na nie czasu – głowę mają zbytnio przepełnioną analizowaniem doboru jak najlepszej suplementacji. Jednak czy warto sobie ją zaprzątać detalami, które w końcowym efekcie okażą się niezauważalne? Jednym z nich jest właśnie rozważanie nad wyborem odżywki białkowej: WPI (whey protein isolate – izolat) a WPC (whey protein concentrate – koncentrat serwatki).

Szybkość wchłaniania izolatów i koncentratu

Pomimo tego, że białko serwatki niezależnie od swojej formy bez wątpienia należy do grupy, której wchłanialność oceniamy jako szybką, z moich obserwacji wynika, że na dzień dzisiejszy twórcy odżywek (czy może właściwie osoby zajmujące się ich promocją) sprawili, że jedynie to hydrolizat i izolat wielu ćwiczących uznaje jako białko szybkowchłanialne, natomiast koncentrat serwatki zalicza się do średnio, a zdarzało mi się też kilka razy usłyszeć, że nawet wolnowchłanialnych. Działanie producentów jest tutaj oczywiście celowe i uzasadnione, a jest nim wywołanie u konsumenta uczucia potrzeby posiadania kilku rodzajów produktu, ponieważ każdy z nich ma swoje konkretne zastosowanie w określonych okolicznościach i czasie – czy tego rodzaju podejście jest słuszne?

Popatrzmy jak wygląda to w rzeczywistości:

Prosty diagram, jakim pozwoliłem się tu posłużyć przedstawia czas, przez jaki nasze tkanki mają stały dopływ aminokwasów z przyjętej odżywki. Oczywiście istnieje wiele czynników wpływających na jego doprecyzowanie w konkretnych przypadkach, takich jak odstęp od poprzedzającego posiłku i jego skład, dodatkowe suplementy przyjmowane wraz z odżywką białkową, czy jej ilość, jednak ma on na celu jedynie ukazać Wam jedynie różnicę pomiędzy izolatem, a koncentratem serwatki. Czy rzeczywiście jest tak znacząca? Widzimy też, w jak wielkim błędzie są ci, którzy do tej pory określali WPC jako białko o wolnym wchłanianiu, jakim jest białko kazeiny, ponieważ tutaj różnice są kolosalne.

Warto jeszcze przeanalizować – z pewnością po treningu siłowym – możliwie jak najszybsze dostarczenie aminokwasów do mięśni, a tym samym wprowadzenie w anabolizm. Czy jednak na tym się kończy? Synteza białek jest procesem o wiele bardziej długotrwałym, a odbudowa mięśni zostaje rozłożona w czasie, wobec czego dostarczenie jedynie odżywki, z której aminokwasy wprawdzie wchłonięte będą bardzo szybko, lecz ich pula równie szybko zostanie wykorzystana, nie wydaje mi się zbyt dobrym rozwiązaniem.

Optymalnym wyjściem pozwalającym na lepsze wykorzystanie okna anabolicznego wydaje się zatem zamiast znacznie droższego izolatu serwatki wybór WPC i celowe przedłużenie wchłaniania białek przez tkanki na skutek dodatków w jego składzie: tłuszczu czy błonnika, natomiast różnicę w cenie zainwestować w BCAA, które wypijemy w trakcie lub po naszej sesji treningowej. Aminokwasy z nich trafią do naszych mięśni w bardzo szybkim tempie, a z drugiej strony nie będziemy musieli obawiać się o mocne uszczuplenie ich puli aż do posiłku potreningowego.

Izolat  a koncentrat – zawartość białka

Izolat a koncentrat serwatki – jakie są różnice i czy warto przepłacać

Czym jeszcze wobec tego tak naprawdę różni się izolat od koncentratu białka serwatki?

Przede wszystkim zawartością białka na korzyść WPI. Podczas gdy koncentraty zazwyczaj według deklaracji producentów zawierają 70-80% białka, większość etykiet izolatów zapewnia powyżej 90gram w stu. Dla jednych jest to różnica spora, dla innych niewielka – kwestia celu, podejścia i zaawansowania. Teoretycznie żaden kłopot wziąć jedną miarkę więcej, by ilość dostarczonego białka się zgadzała, jednak problem wtedy leży już w czym innym. Mianowicie, zwiększając ilość koncentratu, jaki wypijemy dokładamy jednocześnie dodatków, jakie on posiada – laktozy, cukrów, tłuszczy itd… A jeśli odżywka składa się z nich w 30 procentach, to już nie będzie to kwestia, którą można zignorować w każdej sytuacji. Jeśli zatem jesteś podczas ciężkiej redukcji, zwłaszcza na popularnej diecie ketogenicznej, bądź Twoim problemem jest np. uczulenie na laktozę – albo wczytuj się dobrze w etykiety koncentratów i dobieraj je konkretnie do swojej osoby, albo omijaj szerokim łukiem.

Problem staje się jednak o wiele mniejszy, gdy nasze zbilansowane odżywianie jest narzędziem do budowy masy mięśniowej. Wtedy niespecjalnie jest sens przejmować się kilkoma, czy nawet kilkunastoma gramami węglowodanów w porcji odżywki rano, po treningu, a nawet przed snem, gdyż nasz główny cel w takim okresie to nadwyżka kaloryczna, a dieta zdecydowanie nie musi już być tak restrykcyjna, jak ma to miejsce podczas pozbywania się tkanki tłuszczowej.

Kolejnym argumentem, rzekomo stanowiącym o przewadze izolatów jest powoływanie się na tak zwaną wartość biologiczną białka, określanym jako BV. Upraszczając, jest to nic innego, jak określona w procentach ilość białka zatrzymanego przez organizm, która w konsekwencji posłużyć może naszym mięśniom jako budulec. Teoretycznie. Dla poszczególnych produktów i suplementów wartość biologiczna kształtuje się następująco:

–        Izolat serwatki 159 –        Koncentrat serwatki 104 –        Białko jaj 88 –        Białko piersi z kurczaka 79 –        Kazeina 77 Czy możemy zatem rozumieć, że izolat białka jest dwukrotnie lepszy od białek jaj czy mięsa? Czy to na nim bazują w swoich dietach kulturyści? Nikt chyba nie ma wątpliwości jaka jest odpowiedź.

Koszty wyboru suplementu

 Z całą pewnością, gdy podczas zakupu odżywki białkowej w dużej mierze kierujesz się ceną, jedynym rozsądnym wyborem może być koncentrat serwatki. Pamiętajmy, o tym, że aby odżywka białkowa spełniała swoją rolę niestety musi być kosztowna, gdyż takie same są procesy jej produkcji, natomiast izolacja dodatkowo będzie je podnosić. Nie porywaj się z entuzjazmem na super promocję anonimowych producentów, bo może się okazać, że w Twoim ‚dziewięćdziesięcio-procentowym’ izolacie wartościowego białka jest mniej niż w dobrej jakości gainerze. Sugeruję więc większą uwagę skupić na wyborze sprawdzonej i pewnej marki suplementów, nawet kosztem zmniejszenia porcji przyjmowanej odżywki w przypadku ograniczonych możliwości finansowych, niż rozważania nad konkretną jej formą.

Izolat a koncentrat serwatki – jakie są różnice i czy warto przepłacać

Na koniec wspomnę jeszcze o tym, co dla mnie również ma ogromne znaczenie przy zakupie odżywki – jej smak. Tutaj jest coś, co zazwyczaj mocno rekompensuje nam niższą zawartość procentową białka. Mianowicie skład koncentratów pozwala na dodanie substancji, dzięki którym ich picie może nie zawsze jest ogromną przyjemnością, ale zazwyczaj nie stanowi dla mnie najmniejszego kłopotu, natomiast sztuczny i chemiczny posmak wielu izolatów, jakich miałem nieprzyjemność próbować, czuję w ustach na samo o nich wspomnienie.

Podsumowując, izolaty serwatki z całym przekonaniem mają swoje zastosowanie, a ze względu na minimalne zawartości dodatkowych substancji bardzo przydatne mogą być podczas rygorystycznych redukcji czy przygotowań do zawodów. Jednak w innych wypadkach nie wydaje mi się, by stosowanie go na co dzień przyczyniło się w zauważalny sposób do Waszych postępów, a jedynym skutkiem może okazać się wyłącznie uszczuplenie zawartości Waszych portfeli.

ODŻYWKI BIAŁKOWE


białko serwatkowe WPC

Koncentrat białka serwatkowego

Odżywki wysokobiałkowe oparte o koncentrat WPC białka serwatki to doskonałe odżywki na masę, a dzięki niskiej zawartości węglowodanów i tłuszczów mogą być również stosowane w trakcie redukcji lub jako odżywka na rzeźbę.

Izolat WPC


Izolat białka serwatkowego WPI

Dostarcza najwyższej jakości szybko absorbowanych składników budulcowych, stymulujących proces wzrostu i regeneracji włókien mięśniowych. Izolat białka serwatkowego cechuje się wzorcową zawartością najważniejszych aminokwasów o działaniu anabolicznym oraz aktywnych mikro-peptydów

Wolnowchłanialne białko


Białka na noc wolnodziałające

Idealnie wolno działające białko kazeinowe najlepszej jakości na noc – zawiera proteiny o właściwościach antykatabolicznych, które uwalniane są powoli przez wiele godzin

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *