Portal dla ludzi aktywnych

Najlepsze sposoby na zwalczenie jesiennego przesilenia

jak-walczyc-z-przesileniem_header
Najlepsze sposoby na zwalczenie jesiennego przesilenia

Każdy z nas w mniejszym bądź większym stopniu odczuwa odejście lata i nagłe zmiany wywołane zmianą pór roku. Ci bardziej odporni odczują jedynie delikatnie pogorszone samopoczucie, słabsze wysypianie się oraz nie będą emanować energią aż tak bardzo, jak podczas słonecznych, letnich dni. W znacznie gorszej sytuacji znajdują się jednak osoby, dla których coroczne przetrwanie wszelkich zmian klimatu stanowi nie lada wyzwanie i właśnie im chciałbym poświęcić swój artykuł.

Czym właściwie jest przesilenie jesienne?

Przesilenia jesiennego nie możemy zaliczyć do żadnej z chorób, ani schorzeń. W aptekach dostaniemy lek na taki bądź inny objaw tejże przypadłości, jednak antidotum na przesilenie samo w sobie nie ma. Przyczyna? Każdy z nas odczuwa je na swój własny indywidualny sposób i choć wiele charakterystycznych symptomów osłabienia organizmu się pokrywa, to nie ma możliwości, by specyfiki na każde z nich we właściwej dla każdego dawce zamknąć w jednej kapsułce. A zresztą… może jest szansa całkowicie obyć się bez nich?

Przyczyny jesiennego przesilenia oraz jego objawy

Głównym motywem tytułowej dolegliwości jest nic innego jak ogromny spadek dostępu do promieni słonecznych, pogłębiający się w zatrważającym tempie z dnia na dzień. Doskonale pamiętamy, jak wygląda sam początek naszego dnia podczas wiosennych i letnich miesięcy, kiedy to jasność i blask bezchmurnego nieba wpuszcza do naszych domów światła, a wraz z nim nowe pokłady energii do życia i działania. Teraz z kolei powróćmy do rzeczywistości ostatnich dni…

jesienne-przesileniePodczas nocnej pobudki bardzo ciężko ocenić czy dopiero przed momentem się położyliśmy, czy może już trzeba wstać. Szarość, z jaką stykamy się patrząc przez okno, niemal kompletnie nie różni się od tej wieczornej. Niezwykle często gwoździem do trumny dla naszej pozytywnej energii są opady deszczu i podobnie, jak w przypadku lekkiej mżawki, tak samo rzęsistej ulewy, widok ten potrafi przytłoczyć naszą kondycję psychofizyczną do granic możliwości. Nawet jeśli niebo na krótki moment choć odrobinę się rozjaśni, to już po chwili znów zapada zmrok, ponieważ dzień z każdym tygodniem staje się coraz krótszy. Zmiana ta ma nadrzędny wpływ na obecność odgrywającej niesamowicie ważną rolę w naszym organizmie witaminy D, gdyż jedynie dzięki bezpośredniemu oddziaływaniu promieni UV jesteśmy w stanie samodzielnie ją syntezować. Następstwem jej niedoborów jest znacznie pogorszona kondycja psychofizyczna, a także wyraźne osłabienie odporności.

Spada także temperatura – z lekkich t-shirtów i bluzek zmuszeni jesteśmy ”przerzucić się” na bluzy i swetry, a nim się obejrzymy – także kurtki oraz płaszcze. Dla wielu z nas samo sięgnięcie w głąb szafy po niezakładaną od miesięcy grubą odzież może mocno pogorszyć samopoczucie i ugasić płomień pozytywnej letniej energii. Letni czas wraz z początkami jesieni także niesie za sobą bogactwo naturalnych źródeł witamin – cała masa owoców i warzyw jest z nami przez cały ten okres. Kiedy natomiast klimat przechodzi w ten mniej przyjemny, nagłe ograniczenie spożywania powyższych także może wiązać się z wieloma niedoborami, skutkującymi spadkiem odporności, problemami z koncentracją czy wysypianiem się, a nawet apatią wobec innych.

Choć naturalnych produktów jak najbardziej w naszym żywieniu pożądanych coraz mniej, nie oznacza to że ogólnie mniej jemy – wręcz przeciwnie! Długie wieczory niestety sprzyjają podjadaniu tych mniej wartościowych, wysokokalorycznych i ciężkostrawnych dań, a w związku z pogodą panującą na zewnątrz – ruchu mamy coraz mniej.

Pokażmy przesileniu prawdziwą siłę i pokonajmy je! Wskazówki, podpowiedzi i metody

1. Dieta

Jeśli chcesz schudnąć – dieta, kiedy pragniesz zbudować masę mięśniową – dieta, kiedy pytasz mnie o to jakiej odżywki potrzebujesz bądź ile razy w tygodniu trenować – również o niej wspominam. Uważasz, że to nudne? Nie! Po prostu przyjąć do wiadomości musisz raz na zawsze, że odżywianie jest tym elementem naszego życia, który ma ogromne znaczenie na bardzo wielu płaszczyznach jego przebiegu. Szczególnie zatem w temacie jaki poruszamy dziś, który ściśle związany jest z samopoczuciem i energią do tego, by stawić czoła kolejnym dniom, na pierwszy plan wyjść musi pytanie: jak w tym konkretnym okresie się odżywiasz?

Zbilansowana dieta potrafi zdziałać cuda i znacznie poprawić jakość naszego funkcjonowania, o ile adekwatnie do naszego zapotrzebowania i preferencji skomponujemy menu z najwłaściwiej dobranych produktów.  Sugeruję łączenie składników w taki sposób, by posiłki były energetyczne, jednak ich spożyciu nie towarzyszył zbyt wysoki skok poziomu insuliny – z gwałtownym jej spadkiem w późniejszym czasie zanotujemy z pewnością także wyraźną obniżkę energii, co w konsekwencji spotęguje kiepskie samopoczucie. jesienne-przesilenieSzczególnie unikać należy potraw z dużą zawartością tłuszczów nasyconych (w tym artykule opowiadałem, że te nie należą do ”złych” i takich, które mogłyby zagrażać naszemu zdrowiu oraz estetycznej sylwetce, lecz całkowita ich dominacja względem innych kwasów tłuszczowych bez wątpienia prowadzi do problemów z powyższymi), a także utwardzanych, tak zwanych tłuszczy trans. W ich miejsce z kolei sugeruję włączenie do jadłospisu jak największej ilości warzyw i choć odrobiny owoców – także psychika na widok palety barw z kolorowych sałatek i surówek powinna przypomnieć sobie letnie dni, zapewniając apetyt i wyśmienity humor.

2. Aktywność

Któż z nas nie słyszał nigdy ponadczasowego powiedzenia: ,,W zdrowym ciele, zdrowy duch”? Zapewne takich nie znajdzie się wielu, jednak w tym przypadku jest to całkowicie uzasadnione, gdyż ”termin ważności” tego zdania zdaje się mieć nieskończenie odległy termin.

Choć motywacja u co najmniej połowy osób tak zawzięcie uczęszczających na siłownię jeszcze przed kilkoma miesiącami może znacznie obniżyć loty, to wiedzieć należy, że zwłaszcza w bieżącej chwili roku ćwiczenia i wszelki ruch okażą się najbardziej pożądane. Pamiętajmy, choć szary widok za oknem nie zachęca do wyjścia z domu, a grube kurtki i płaszcze kompletnie maskują ciało, niezależnie od formy jaką prezentujemy, to tylko systematyczny wysiłek jest w stanie sprawić, że apatia i ospałość nie pogrąży nas całkowicie.

Dzięki treningom siłowym i aerobowym znacznie wpłynąć możemy na to w jaki sposób spożytkowane będą dostarczane z pożywienia kalorie, zatem również jak prezentuje się cała sylwetka – utrzymując wrażliwość insulinową na wysokim poziomie, odpowiednio wysoką produkcję hormonu wzrostu i tarczycy, oraz jak najwyższy poziom testosteronu zapewniamy sobie nienaganną formę, a przy okazji także lepszą jakość życia, między innymi poprzez pewność siebie czy wzrost libido.

3. Sen

Zapewne tego punktu nikt z Was nie uzna za szczególnie odkrywczy, jednak nie oznacza to, że choć pokrótce nie warto o nim wspomnieć. Do tego jak istotna jest właściwa regeneracja przez cały rok bez wątpienia nikogo przekonywać nie należy, lecz zdać sobie sprawę należy, że w ostatnich miesiącach kalendarzowego roku warto zwrócić na nią większą uwagę i pozwolić sobie na nieco więcej snu – unikniemy wysokiego poziomu hormonu stresu, jaki szczególnie w tym okresie u wielu osób mocno daje się we znaki. Jeśli tryb życia na to pozwala, postaraj się o krótką drzemkę w ciągu dnia. Badania dowodzą, że nawet 20 minutowy odpoczynek zapewni nam zastrzyk energii i pozwoli osiągnąć szczytowy poziom koncentracji i efektywności pracy umysłu.

4. Organizacja czasu

Tym, co bardzo skutecznie potrafi odebrać nam chęci do życia, motywacji do działania i pozytywnej energii podczas nieprzyjemnych szarych dni, jest brak konkretnego planu dnia. Być może wydaje się to dość rygorystyczne, lecz z pewnością każdy dzień będzie miał zupełnie inny przebieg, jeśli używając notesu-kalendarza ukierunkujemy swoje działania – uporządkujemy spotkania zawodowe, towarzyskie, na zakupy, czy wreszcie na trening.

Jak widzimy, jesienne przesilenie uchwycić w swe szpony może każdego z nas, jednak z pewnością nie oznacza to wielkiego problemu, ponieważ jeśli nie zatracimy się w przekonaniu jak bardzo utrudnia nam ono życia, to przetrwanie aż do wiosny nie powinno wymagać tak wiele trudu, jak pozornie może się to wydawać. Powodzenia!


ALE D-Vit 1000 60 kaps.

ALE D-Vit Witamina D w kapsułkach 1000mg

Witamina D wykazuje bowiem silne działanie podnoszące zdolności wysiłkowe. Sportowcom zaleca się systematyczne kontrolowanie poziomu tej witaminy, gdyż regularny i długotrwały wysiłek fizyczny może prowadzić do jej niedoborów

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *