Portal dla ludzi aktywnych

Psychika też jest ważna – motywacja w treningu

psychika-tez-jest-wazna

Każdy ćwiczący powinien wiedzieć dlaczego ćwiczy. Nie powinieneś chodzić na siłownię tylko dlatego, że ktoś powiedział, że jesteś chuderlakiem. To nie jest odpowiedni powód. W ten sposób będziesz usiłował spełniać pragnienia kogoś innego, a nie swoje marzenia. Każdy z nas ćwiczy w wyznaczonym celu. Jedni obierają sobie na cel sylwetkę magazynów i show-biznesu, inni mają aspiracje do startów na scenie. Jest też grupa osób, które ćwiczą pro zdrowotnie, aby przysłowiowo „się poruszać”. Jest też grono osób, które możemy spotkać na każdej siłowni tzw. grupa zombi. Snują się bez celu między maszynami, ich ćwiczenia to nie się prawidłowe ruchy tylko akrobatyka artystyczna. Za ich poczynania i sposób zachowywania się na siłowni odpowiada motywacja – a właściwie jej brak. Nie każdy musi (i nie powinien) być urodzonym zwycięzcą – no bo co by robili trenerzy i instruktorzy 😉 W poniższym tekście znajdziecie przydatne sposoby na motywację nie tylko do ćwiczeń ale i też „trzymania miski”. Te uwagi kierowane są głównie do grupy zombi, aby nabrały chęci do ćwiczeń i powrócili do żywych i zmotywowanych na cel ćwiczących. Rady te mogą wam się przydać również w pozostałym życiu.

Po co nam motywacja?

Do czego nam potrzebna motywacja? Na czym ona polega? Nie liczni wiedzą o tym, że często się motywujemy podświadomie. Niektórzy mogą powiedzieć, że się nie motywują w żaden sposób. Jest to według mnie nic bardziej mylnego. Niech pierwszy rzuci kamieniem, kto… No właśnie, co możemy nazwać motywacją. To nie tylko zlepek filmików z ulubionym zawodnikiem, ulubionym treningiem, ale też do motywacji możemy zaliczyć zerkanie na swoją sylwetkę w lustrze podczas ćwiczeń. Komu nie zdarzyło się wykonać kilka ekstra ruchów poza nasz plan ćwiczeń na dany dzień, bo „dobrze wchodziło”? Kto nie zakłada bezrękawnika kiedy mamy trening barków lub ramion 😉 Motywacja pomaga nam wykonać jeszcze dwa końcowe powtórzenia, zmusić się to przekraczania barier bólu, a czasem strachu. To motywacja pomaga na wykonać treningi kiedy nie mamy zbytnio na to energii.

Motywacja do ćwiczeń a life style

Motywacja nie tylko odgrywa rolę w aspekcie ćwiczeń na siłowni, lub uprawiania innej dyscypliny, ale też pomaga nam w życiu codziennym. Ćwiczenia (nie tylko siłowe) wyrabiają w nas pozytywne cechy charakteru. Uczą konsekwencji, systematyki. Reżimy treningowe i dietetyczne kształtują naszą osobowość. Uważa się, że sporty sylwetkowe, to nie tylko stricte ćwiczenie ciała, ale też i umysłu. Aby osiągać coraz to lepsze wyniki, musimy pogłębiać wiedzę z zakresu technik treningowych, metod odżywiania, sposobu suplementacji. Jest to szeroka gałąź wiedzy, którą przyswajamy.

Jak się motywować?

Z pewnością każdy z was ma swoje sposoby na motywowanie się. W poniższym akapicie przedstawię wam kilka pomocnych metod na zdobycie „dodatkowego oddechu” w dążeniu do wybranego celu. Podstawowy krokiem motywacyjnym, będzie wyznaczenie sobie REALNEGO celu. NIE bez przyczyny kładę nacisk na słowo realnego, ponieważ jeśli nie będziemy się do niego zbliżać, nie będzie w naszym zasięgu, to łatwo się zniechęcimy i co niektórzy mogą zrezygnować.motywacja-w-treningu Robimy to w bardzo prosty sposób, wypisz na kartce drobne kroki do osiągnięcia i sukcesywnie skreślaj zrealizowane cele – taką kartkę wieszamy w widocznym miejscu (na lodówce). Taka metoda małych kroków, z powodzeniem sprawdzi się w przypadku początkujących, pod warunkiem, że nikt nie postawi sobie celu + 10 cm w odwodzie bicepsa w 2 tygodnie 😉 Drugim dobrym sposobem będzie rozpisanie sobie celów z podziałem na krótkoterminowe i długofalowe. Krótki termin to realizacja w obrębie 1-2 tygodni, a długofalowy dotyczyć będzie celów na najbliższy miesiąc czy dwa. Kolejnym sposobem będzie planowanie. Układanie swojego harmonogramu dnia z uwzględnieniem dni treningu oraz godzin posiłków jest dobrym posunięciem. Cała otoczka sportowa – life style – dla osób postronnych może okazywać się czymś nie do ogarnięcia 😉 Jednak każde skomplikowane zadanie jest złożone z prostszych elementów jak dieta, trening, suplementacja. Dlatego też warto zająć się każdym tematem z osobna – przeanalizować go i dostosować pod siebie, swój harmonogram dnia, rytm dobowy. Po rozbiciu na mniejsze kwestie całość nie będzie wydawać się już taka trudna. To pozwoli Ci śledzić Twój postęp. Mówi się że „najgorzej jest zacząć” – tak to prawda, kiedy budzik niemiłosiernie brzęczy o 6 rano ciężko jest się zmobilizować i zebrać szybko do działania. Warto zastosować wtedy zasadę 5 minut. Polega ona na tym, że nastawiamy się na wykonywanie czegoś przez 5 min i ani minuty dłużej. Z reguły takie postanowienie działa i później dalsze działanie nie sprawia nam problemu.

Rada Arnolda…

Każdy wie kim był Arnold i co osiągał w tej dziedzinie sportu. W kwestii motywacji Arnold poruszał zasadniczą grę psychologiczną jaką jest wizualizacja. Jest to proces w którym wyobrażamy sobie siebie w punkcie do którego dążymy. Takie działanie w pozytywny sposób wpływa na ćwiczenie połączenia mózg – mięśnie (min – muscle) co jest niezbędne do wykorzystania optymalnego potencjału płynącego z treningu do wzrostu naszych mięśni. Nie jednokrotnie opowiadał o tym jak już wyobraża sobie siebie na scenie, o tym że doskonale wie co się stanie w każdej następnej minucie jego występu. Jak wy możecie to wykorzystać? Pomijając fakt wyobrażania siebie na scenie konkursu MR. O 😉 Wizualizować możemy sobie przebieg najcięższych treningów, lub całego treningu. Doskonałym czasem na to jest rozgrzewka, przez te 10 -15 min na rowerze czy bieżni możemy prześledzić w głowie swój trening.

Co może nas motywować?

Przejdźmy teraz do sposobów w jaki możecie się motywować. Jest wiele rzeczy które mogą nas pozytywnie nastawiać do walki z przeciwnościami losu. Postaram się przytoczyć kilka najbardziej popularnych przykładów. Możemy do nich zaliczyć muzykę, ubiór, nagrania wideo oraz przeżyte sytuacje losowe. Najbardziej spotykaną jest muzyka, widzimy wiele osób ćwiczących z słuchawkami. Wszyscy wiedzą, że dobra muzyka to + 10 do siły podczas ciężkich przysiadów;). motywacja-w-treninguMuzyka mocno nas nastawia do ćwiczeń, pozwala dosłownie odizolować się od otoczenia na siłowni i skupić się tylko i wyłącznie na sobie i danej serii ćwiczenia. Jak wspominałem kilka akapitów powyżej, kto z nas nie zakłada określonego stroju do ćwiczenia danej partii? Jeśli trenujemy daną partię staramy się o to, aby jak najbardziej ją widzieć. Spoglądamy w lustro i obserwujemy pracę mięśni – nie ma w tym nic złego, takie jest przeznaczenie luster na siłowni, a nie po to aby wykorzystywać je jako ściankę do pstrykania selfie! Kolejnym pewniakiem jaki większość z nas wykorzystywała o motywacji przed treningiem jest mix ujęć z treningu naszych ulubionych zawodników. Często oglądamy też takie filmy i wykorzystujemy obejrzane tam ćwiczenia w swoich planach. Nie jest to nic złego pod warunkiem, że dobieramy ćwiczenia w adekwatny sposób do naszego poziomu zaawansowania. Motywujące i niosące za sobą szereg pozytywnych następstw może dać również ćwiczenie z partnerem treningowym. W takim układzie nakręcacie się wzajemnie i podświadomie podnosicie poprzeczkę ku górze. Partner treningowy (spotter) z powodzeniem pomoże nam w planie treningowym. Dzięki niemu będziemy mogli skorzystać z technik intensyfikujących trening, jak powtórzenia wymuszone, negatywy, czy efektywniej przeprowadzić drop sety. Często też będziemy mogli wykluczyć nieprawidłową technikę ćwiczeń, doświadczony partner z pewnością wyłapie wszelkie nieprawidłowości w danym ćwiczeniu.

W powyższym tekście dostaliście garść przydatnych informacji po co i jak się motywować. Dowiedzieliście się również dlaczego motywacja jest tak ważna nie tylko w ćwiczeniach siłowych, ale też i w radzeniu sobie w sytuacjach stresowych w życiu zawodowym i osobistym. Warto korzystać z motywującej muzyki przed treningiem, a na treningu z pomocy partnera treningowego. Warto wyznaczać sobie cele długoterminowe jak i też te, które możemy osiągnąć w przeciągu kilkunastu dni. Cała ta procedura przybliży nas do osiągnięcia celu i zakrzewi w naszym charakterze pozytywne cechy płynące z pracy nad sobą.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *