Portal dla ludzi aktywnych

Regeneracja – najczęściej zaniedbywana część treningu

Regeneracja---najczęściej-zaniedbywana-część-treningu

Wiele osób uprawiających sport skrupulatnie wypełnia zadania treningowe, odpowiednio się odżywia, jednak większość zapomina o regeneracji. Wtedy właśnie zachodzi wiele procesów, podczas których nasze mięśnie zyskują na sile, wytrzymałości czy masie podczas, gdy trening jest jedynie bodźcem, który wyzwala reakcje podnoszące naszą formę. Bez tego żaden trening ani dieta nie zapewnia wymarzonego efektu silnej sylwetki, bez kontuzji. Co zatem powinniśmy robić, by móc się cieszyć rosnącą formą oraz nie myśleć czy właśnie atakuje nas jakieś przeciążenie układu ruchu?

ZALETY KĄPIELI SOLANKOWYCH:

  • przyspieszone procesy metaboliczne – szybsze usuwanie kwasu mlekowego z organizmu
  • szybciej jesteśmy zdolni do podjęcia kolejnego treningu
  • przezskórne odżywienie ciała – przyspieszony proces mineralizacji mięśni, więzadeł i ścięgien
  • zmniejszają dolegliwości bólowe mięśni
  • pozwalają uniknąć wielu kontuzji – zmniejszają napięcie, rozluźniają i uelastyczniają aparat ruchowy
  • pozytywny wpływ na układ kostny – wpływają korzystnie na układ nerwowy i mięśniowy

 

Na regenerację składa się wiele zabiegów mających zadbać o równowagę fizyczną, jak i psychiczną, np.: ilość snu, sposób odżywiania i suplementacji, czy odpoczynek od obciążenia treningowego i te aspekty zostały już nie raz omówione. My dziś skupmy się na jednym z rodzajów zabiegów – kąpieli solankowej oraz na potreningowym rozciąganiu mięśni.

1znakCzym jest solanka?

To rodzaj kąpieli o odpowiednim stężeniu soli, działający kompleksowo poprzez czynniki termiczne, mechaniczne (ciśnienie hydrostatyczne), chemiczne i osmotyczne. Bezpośrednio działa na skórę i błony śluzowe, pośrednio na cały organizm, ze szczególnym uwzględnieniem aparatu ruchu.

solanki-salcoSolanki wywołują tymczasowe przekrwienie organizmu i podniesienie temperatury ciała, co za tym idzie, procesy metaboliczne polegające na usuwaniu nagromadzonego kwasu mlekowego zostają przyśpieszone. Ma to szczególne znaczenie dla osób uprawiających sporty siłowe, gdzie intensywnie angażuje się duże grupy mięśniowe. Trening siłowy wymusza duże zapotrzebowanie na tlen, który jest niezbędny do odżywiania mięśni. Efektem ubocznym jest kwas mlekowy, który należy szybko usunąć z organizmu, dzięki kąpielom solankowym przyspieszamy ten proces i szybciej jesteśmy zdolni do podjęcia kolejnego treningu oraz zwiększania bodźców treningowych – szybciej więc czynimy postępy.

Kolejną zaletą kąpieli jest przezskórne odżywienie ciała z pominięciem układu pokarmowego, co daje kolejną drogę do celu jakim jest szybka regeneracja. Jony powstałe z rozpadu soli przenikają przez rozszerzone pod wpływem temperatury pory skóry, docierając do mięśni, ścięgien oraz więzadeł. Brak zaangażowania układu pokarmowego istotnie przyspiesza proces mineralizacji. Odżywiony w ten sposób mięsień szybciej powraca do stanu przed treningiem, ponieważ jego ‘magazyn mineralny’ jest już pełny.

2znakCzy solanki mają wpływ na coś jeszcze?

Prócz wymienionych wyżej korzyści obserwujemy również zmniejszenie dolegliwości bólowych mięśni. Spada napięcie mięśniowe, zakres ruchu w stawach poprawia się, dzięki temu siła skurczu zwiększa się. Wrażenie zmęczenia mija szybciej, co polepsza przepływ impulsów nerwowych i mięsień odzyskuje zdolność kurczenia się adekwatnego do bodźca (w tym przypadku warunkuje to rodzaj treningu). Ten stan jest szczególnie pożądany u osób uprawiających sporty siłowe na poziomie zarówno amatorskim, jak i zawodowym.

solanki-salcoKąpiele solankowe pozwalają uniknąć wielu kontuzji, tak częstych w treningach o wysokiej intensywności siłowej, przez zmniejszenie napięcia, rozluźnienie i uelastycznienie aparatu ruchowego. Kąpiele, stosowane razem z ćwiczeniami rozciągającymi stanowią najlepszą profilaktykę przeciwdziałania kontuzjom, a także pomagają w dystrybucji szkodliwych metabolitów przemiany materii (kwas mlekowy, fosforany…) nagromadzonych w mięśniach. Szczególnie kulturyści powinni zwracać uwagę na procesy regeneracyjne, ponieważ ich mięśnie doznają wielu mikrourazów spowodowanych podnoszonymi ciężarami, co w konsekwencji zaniedbania prowadzi do dotkliwych uszkodzeń i wydłuża okres regeneracji.

Należy pamiętać, że kiedy mięsień jest odpowiednio wypoczęty, staje się silniejszy, będzie też bardziej odporny na uszkodzenie. Kontuzje wynikające z przeciążenia prowadzą do obniżenia wytrzymałości mięśni, ścięgien, więzadeł i kości. Silne włókna mięśniowe stanowią ochronę dla stawu i struktur okołostawowych.

Podsumowując – stosowanie po każdym treningu gimnastyki rozciągającej oraz po cięższych wysiłkach 20-minutowych kąpieli solankowych stanowi zestaw pomagający dobrze i szybko zregenerować włókna mięśniowe, uczynić ciało gotowym do wysiłku i zwiększania bodźców treningowych.

Autor: Alicja Kierzkowska
Skontaktuj się odwiedzając www.fizjotrener.com

SOLE REGENERUJĄCE DO KĄPIELI


sol-regeneracyjna-sport-therpahySALCO Sól do kąpieli Sport Therapy

Pierwsza sól mineralna dla sportowców, przeznaczona do przygotowania regenerującej kąpieli solankowej. Z solą mineralną SALCO Sport Therapy podczas kąpieli przyspieszysz regenerację organizmu oraz złagodzisz bóle mięśniowe i stawowe.


sol-regeneracyjna-sport-therpahy-aromaSALCO Sól do kąpieli Sport Therapy Aroma

Regenerująca i aromatyczna kąpiel solankowa z SALCO Sport Therapy Aroma. Sól mineralna, która zawiera w swoim składzie ługi pokrystalizacyjne bogate w pierwiastki terapeutycznie czynne i różne kompozycje zapachowe.


sol-regeneracyjna-sport-therpahy-fitbodySALCO Sól do kąpieli z kolagenem Sport Therapy Fit& Body

Sól mineralna dla sportowców, przeznaczona do przygotowania regenerującej kąpieli solankowej, wzbogacona kolagenem. Z solą mineralną SALCO Sport Therapy Fit& Body możesz przygotować regenerującą organizm kąpiel, a także możesz stosować ją, jako naturalny peeling solny.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *