Portal dla ludzi aktywnych

Jak szybko wyleczyć kontuzję

Leczenie-kontuzji

Nie ma takiego sportu, który nie wiązałby się z ryzykiem wystąpienia kontuzji. W kulturystyce uszkodzenia stawów i mięśni zdarzają się równie często, co zawodnikom na boisku. Niestety urazy te nieraz na bardzo długo blokują nam możliwość dalszego trenowania. Warto wiedzieć zatem jak szybko wyleczyć kontuzję, która wystąpiła podczas ćwiczeń, by w krótkim czasie wrócić do pełnej sprawności. 

Wiesz już jak uniknąć kontuzji w treningu siłowym. Czasami jednak profilaktyka zawodzi. Kiedy dojdzie do kontuzji, liczy się czas, dlatego bardzo ważne jest, aby szybko zareagować. Gdy mamy do czynienia z lekkim obrażeniem, np. obtarciem czy skaleczeniem, wystarczy zdezynfekować ranę i zabezpieczyć ją przed zarazkami, naklejając plaster. Jeśli jednak zdarzy się, że uraz jest bardzo poważny – niezwłocznie wezwij pomoc medyczną. W takich przypadkach tylko profesjonalna opieka może zagwarantować ci powrót do formy. W większości sytuacji możesz jednak poradzić sobie sam, stosując kilka sprawdzonych metod.

Okłady z zimna

ZimnoJak wyleczyć kontuzję jest jednym z najczęściej wykorzystywanych sposobów do walki z kontuzjami. Głównie dlatego, że jest to metoda bardzo skuteczna. Oglądając mecze piłkarskie lub siatkarskie, możemy zauważyć, że zimno najczęściej jest pierwszym środkiem stosowanym przy urazach zawodników. Przyczyny są proste: uśmierza ból, łagodzi stany zapalne i zmniejsza obrzęk. Bardzo dobrze radzi sobie również z napięciem mięśni, rozluźniając je, np. podczas skurczów. Zimno można stosować zatem przy wielu kontuzjach, zarówno podczas złamań, zwichnięć, skręceń, jak i naciągnięć mięśni. Wystarczy np. zawinąć nieco lodu w ręcznik i przyłożyć do rany, aby poczuć ulgę.

2Wysoka temperatura

Jeżeli jeszcze zastanawiasz się jak szybko wyleczyć kontuzję, weź pod uwagę skrajne od poprzedniego rozwiązanie – wysokie temperatury. Okazuje się bowiem, że ciepło wpływa na leczenie ran równie dobrze co zimno. Często sportowcy po sporym wysiłku wysyłani są na saunę. Dzięki temu dają stawom i mięśniom szansę na regenerację. Jeżeli wybrana siłownia daje taką możliwość, wybierz się po ćwiczeniach na saunę. Jeżeli nie, zrób sobie gorące kompresy – na pewno pozytywnie wpłyną one na zmniejszenie napięcia mięśni.

3Kąpiele z masażem

Kolejną metodą walki z urazami, które przysporzył trening siłowy, są kąpiele. Bardzo dobrze sprawdzają się w leczeniu stanów zapalnych. Nie od dziś wiadomo, że zwykła woda dobroczynnie działa na nasz organizm. W przypadku kontuzji, woda rozluźnia i relaksuje mięśnie. Często w sporcie wykorzystuje się kąpiele wirowe, które pełnią rolę masażu. Kilkanaście minut takiej kąpieli znacznie pobudza krążenie, rozluźnia tkanki oraz zmniejsza ból i obrzęk.

4Odpoczynek i profilaktyka

Przepis na to,Jak wyleczyć kontuzję jak szybko wyleczyć kontuzję wydaje się być bardzo prosty. Wystarczy przede wszystkim zadbać o relaks. Odpoczynek jest kluczowy, ponieważ mięśnie muszą otrzymać możliwość regeneracji. Dzięki temu szybciej odzyskają sprawność a nasz powrót do treningu nie będzie trwał zbyt długo. Pamiętajmy jednak, że lepiej zapobiegać niż leczyć i zawsze stawiajmy na profilaktykę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *