Portal dla ludzi aktywnych

Jak uniknąć kontuzji w treningu siłowym

Kontuzje w treningu siłowym

Ćwiczenia na siłowni to nie tylko próba charakteru, ale także przezorności. Wystarczy chwila nieuwagi, aby wyrządzić sobie lub innej osobie krzywdę. Zanim więc po raz kolejny przystąpisz do ćwiczeń, dowiedz się jak uniknąć kontuzji w treningu siłowym. 

Rozciągaj i wzmacniaj

Fundamentem bezpiecznegoJak uniknąć kontuzji treningu jest prawidłowa rozgrzewka. Odpowiednio przygotowane mięśnie stają się elastyczne i lepiej znoszą intensywne ćwiczenia siłowe. Wykonując rozgrzewkę, poprawiasz przepływ krwi w mięśniach, a tym samym zwiększasz w nich ilość składników odżywczych. Dodatkowo pobudzasz organizm i czynisz go gotowym do wysiłku. Pamiętaj zatem, by poświęcać 10-15 minut przed każdym treningiem siłowym na ćwiczenia rozciągające.

2Zachowaj ostrożność

Czasem kontuzje nie są wynikiem nieprawidłowej techniki, ale naszej nieuwagi. To może brzmieć banalnie, ale zachowaj bezpieczną odległość od osób ćwiczących, aby przez przypadek nie zrobili ci krzywdy. Staraj się być ostrożny przemieszczając się między urządzeniami i nie rozpraszaj innych. Wytrącając kogoś z rytmu, narażasz go na popełnienia błędu na siłowni. Bądź zatem w 100% skupiony i rozważny.

3Sprawdź sprzęt

Zanim rozsiądziesz się na ławeczce czy atlasie, sprawdź dokładnie sprzęt. Być może jesteś dryblasem, a przed tobą na danym urządzeniu ćwiczył ktoś o wiele niższy? Podobnie z obciążeniami – nie chwytaj sztangi w ciemno. Nie spiesz się i zacznij od ustawienia przyrządów i maszyn odpowiednio do Twoich zdolności wysiłkowych i wysokości ciała.

4Chroń dłonie i nogi

Jeżeli zastanawiasz się jak uniknąć kontuzji przy podnoszeniu ciężarów,Jak uniknąć kontuzji zwróć uwagę na swoje dłonie. Pamiętaj o tym, by mieć przy sobie rękawiczki i zakładaj je w razie potrzeby. Sztanga łatwo może wypaść ze spoconych i śliskich rąk, a stąd już tylko krok do wyrządzenia sobie krzywdy. Dzięki rękawiczkom możesz także zapobiec odciskom na dłoniach, więc dodatkowo zabezpieczasz się przed bólem podczas ćwiczeń czy koniecznością zrobienia przerwy w treningu.

Nie zapomnij również o odpowiednim obuwiu. Odpowiednio dobrane buty zagwarantują twoim stopom oparcie i stabilność. Wybierz takie, które mają elastyczną podeszwę, nie są zbyt ciężkie i dobrze ochronią twoje kostki podczas wykonywania ćwiczeń.

5Zachowaj równowagę

W treningu oczywiście. I nie chodzi tu tylko o zachowanie równowagi podczas balansowania z przyrządami, ale również o rozwagę w doborze ćwiczeń. Tworząc plan treningowy uwzględniaj w nim różne grupy mięśni, tak, aby równomiernie rozłożyć wysiłek fizyczny. Jeżeli lepiej wytrenujesz część mięśni, staną się one silniejsze i mogą np. doprowadzić do urazu tych słabszych. Staraj się także zapobiegać przetrenowaniu. Przeciążone mięśnie o wiele łatwiej uszkodzić, więc nie szarżuj z ciężarami już od pierwszego treningu.

6Zrelaksuj się

Zapewnij swojemu organizmowi czas na regenerację i pozwól odbudować mu siły. Poprzez relaks możesz uniknąć kontuzji, gdyż im szybciej przywrócisz ciału energię, tym mięśnie mogą lepiej pracować podczas kolejnych ćwiczeń. Nie zapomnij więc, że po każdym treningu należy ci się odpoczynek, masaż i rozluźniający prysznic.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *