Portal dla ludzi aktywnych

Wpływ BCAA na zmęczenie i wytrzymałość mięśni

Wpływ BCAA na zmęczenie i wytrzymałość mięśni

Wpływ BCAA na zmęczenie i wytrzymałość mięśniCzym jest BCAA?

W skład BCAA (z ang. Branched-chain amino acids) wchodzą: leucyna, izoleucyna i walina – trzy aminokwasy egzogenne, co oznacza niezdolność organizmu do ich samodzielnej syntezy, a co za tym idzie konieczność dostarczania ich z pożywienia (produkty naturalnie bogate w białko) bądź suplementu diety. Ich budowa charakteryzuje się rozgałęzieniem łańcuchów węglowodorowych.Leucyna

BCAA stanowią około 35% całości białek mięśniowych, co samo w sobie daje do myślenia, jak wielką rolę odgrywają dla każdego sportowca. Są świetnym antykatabolikiem (chronią włókna mięśniowe przed ich rozpadem), zapewniają odbudowę i regenerację zdegradowanych białek mięśniowych podczas ciężkich sesji treningowych oraz pełnią ważne funkcje w procesach energetycznych naszego organizmu (same także mogą być wykorzystywane jako alternatywne jej źródło w momentach energetycznego kryzysu). Mają również znaczący wpływ na poprawę bilansu azotowego.

 

2Konsekwencje niedoboru BCAA i cykl glukoza-alanina

Wpływ BCAA na zmęczenie i wytrzymałość mięśniPrzy niedostatecznej ilości lub całkowitym braku BCAA organizm zmuszony jest do przeprowadzenia wyżej wymienionego cyklu. Polega on na degradacji mięśni szkieletowych, w wyniku czego wytworzona zostaje energia, natomiast z pozostałości azotu l-alanina (także będąca aminokwasem). Druga z nich już po trafieniu do wątroby odbywa proces glikogenezy, a w konsekwencji przekształcona zostaje w glikogen, który znów trafia do mięśni, gdzie spożytkowany jest jako źródło energii.

Na skutek rozkładu aminokwasów powstaje także amoniak, którego ilość mówi nam jak wiele białek mięśniowych zostało zredukowanych. Obniżyć jego poziom możemy przyjmując BCAA (w tym konkretnym wypadku suplement ma przewagę nad aminokwasami z pożywienia, ze względu na wielokrotnie szybszy ich transport do mięśni), co gwarantuje ocalenie pokaźnej ilości białek. Szczególną uwagę powinny zwrócić na te procesy osoby łączące trening siłowy i aerobowy z niskokalorycznymi dietami mającymi na celu obniżenie zawartości tkanki tłuszczowej.

3Skąd właściwie bierze się zmęczenie?

IzoleucynaKażdy z nas na porządku dziennym doświadcza tego uczucia. Ciężka praca fizyczna, jak i umysłowa, obowiązki domowe, nauka, a także wiele innych nie pozwala nam o nim zapomnieć. Skupmy się jednak na zmęczeniu zarówno podczas naszych treningów, jak i po nich.

Przede wszystkim doświadczamy go za sprawą tryptofanu – aminokwasu, który jest prekursorem serotoniny będącej neuroprzekaźnikiem odpowiedzialnym za uczucia zmęczenia, ogólnego osłabienia, zniechęcenia i senności. Wszystko jest w jak najlepszym porządku, dopóki pula naszych BCAA jest stosunkowo wysoka i wygrywają one rywalizację z tryptofanem w drodze do mózgu, a jeszcze wcześniej w dużym stopniu blokują jego uwalnianie z wątroby.

Przypomnijmy sobie jednak, co dzieje się podczas treningu, kiedy to zasoby glikogenu mięśniowego, z którego dotychczas czerpał energię nasz organizm, są uszczuplone do granic możliwości? Cykl glukoza-alanina, czyli nie zagłębiając się ponownie w szczegóły, wykorzystanie BCAA jako źródła energii. Z każdym kolejnym powtórzeniem stosunek tryptofanu do BCAA zmienia się na korzyść tego pierwszego, co znacznie ułatwia mu drogę do mózgu, gdzie wykorzystany jest do syntezy serotoniny, a wtedy tak dobrze nam znane ”Nie dam rady, nie mam już sił! Wystarczy na dziś…” wisi nad naszymi głowami jak czarna chmura, z której za chwilę nieubłaganie spadnie deszcz wycieńczenia.

Wystarczy jednak być pewnym wysokiego stężenia BCAA we krwi dzięki podawaniu przed/podczas treningu suplementu, a przy rozsądnym treningu z pewnością unikniemy bądź przesuniemy w czasie ten proces, co pozwoli dłużej, ciężej i intensywniej trenować.

4Wpływ BCAA na wytrzymałość

WalinaUważam, że refleksji na temat tego zagadnienia warto poświęcić dłuższą chwilę. Zastanówmy się: czym właściwie jest wytrzymałość? Zapewne większość z Was kojarzy osobę Mariusza Pudzianowskiego, wielokrotnego mistrza świata, Polski i właściwie każdych innych zmagań Strongmanów w jakich tylko brał udział.

Patrząc na jego siłę i wytrzymałość w poszczególnych bojach ręce same składały się do oklasków. Co jednak się stało, gdy kilka lat po tym postanowił rozpocząć karierę zawodnika Mixed Material Art’s? Już po pierwszych minutach jego walk Pudzianowski przypominał kogoś, kto za chwilę prawdopodobnie eksploduje i łapiąc powietrze niczym ryba wyciągnięta z wody walczył – lecz już bardziej o przetrwanie, niż ze swoimi przeciwnikami.

Eksperci powtarzali jeden po drugim: „Mariusz musi popracować nad wytrzymałością, brak mu kondycji…”

Zaraz, zaraz… przecież jeszcze kilka lat wcześniej to wytrzymałość wraz z siłą zapewniały mu puchary, medale, pieniądze i sławę!

Bcaa-na-wytrzymałość_mięśni2Celem przytoczenia sylwetki Mariusza Pudzianowskiego było pokazanie dwóch form wytrzymałości w sporcie, gdyż:
przenoszenie 100kg ciężarów w wyznaczonej odległości na czas
trzy pięciominutowe rundy w ringu czy oktagonie („klatka” na której odbywają się walki w formule MMA)

czy idąc dalej…
-bieg na 100metrów
-przejechanie 200km maratonu kolarskiego

bądź bliższe nam, bezpośrednio związane z kulturystyką i sportami siłowymi…
trening aerobowy w określonej prędkości i czasie
-liczba podciągnięć na drążku
-wykonanie jednego powtórzenia z maksymalnym dla nas ciężarem np. w martwym ciągu
-wykonanie i utrzymanie każdej z siedmiu (IFBB) póz obowiązkowych podczas zawodów kulturystycznych

Wszystkie z wymienionych wymagać będą od zawodnika swojego rodzaju WYTRZYMAŁOŚCI, mimo tego iż przy każdym z nich wykorzystamy ją w zupełnie inny, odmienny sposób.

Czy wobec tego można jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie o wpływ BCAA na wytrzymałość mięśniową? W mojej opinii na pewno nie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *