Portal dla ludzi aktywnych

Wszystko o wapniu

wapn1

Składniki mineralne są to niezbędne do życia człowieka związki, zapewniające prawidłowy rozwój, reprodukcję oraz zdrowie przez cały okres trwania życia.  Wapń należy do makroelementów i jest niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania organizmu.

ROLA WAPNIA W ORGANIZMIE

Wapń to składnik naszych kości, zębów, tkanek i płynów ustrojowych, bierze on udział w kurczliwości mięśni, przewodnictwie bodźców nerwowych, przepuszczalności błon komórkowych, krzepliwości krwi, regulacji pobudliwości nerwów i mięśnia sercowego i utrzymaniu równowagi kwasowo-zasadowej. Jest aktywatorem wielu enzymów (np. lipazy) Ma on działanie przeciwzapalne, przeciwalergiczne oraz zmniejsza przepuszczalność naczyń krwionośnych.

WCHŁANIANIE WAPNIA (10-40%)

Istnieją czynniki zwiększające wchłanianie wapnia – są to,  między innymi – laktoza, niektóre aminokwasy (lizyna, arginina), witamina D, insulina, fruktooligosacharydy, niektóre fosfolipidy kazeiny. Innymi czynnikami, które sprawiają, że wapń lepiej się wchłonie są również kwas szczawiowy, kwas fitynowy, nierozpuszczalne frakcje błonnika pokarmowego, tłuszcz, duża zawartość fosforu w diecie oraz wiek (u starszych mężczyzn i kobiet po menopauzie o 0.21% rocznie)
Wchłanianie odbywa się na drodze aktywnego lub biernego transportu przez śluzówkę jelita:
transport aktywny -> regulowany przez aktywny metabolit witaminy D – 1,25 dihydroksycholekalcyferol, zachodzi przy niskim lub umiarkowanym spożyciu wapnia
dyfuzja bierna -> zależna od gradientu stężeń wapnia w jelitach, zachodzi przy wysokim poziomie spożycia wapnia

ZWIĘKSZONEMU WYDALANIU WAPNIA Z MOCZEM SPRZYJA

-wysoka zawartość białka w diecie (>47g/dzień – zwiększenie wydalania o 0,5mg/1g białka)
-wysoka zawartość sodu w diecie, zwłaszcza u kobiet po menopauzie
-kofeina w diecie, zwłaszcza u kobiet po menopauzie

GOSPODARKA WAPNIOWA W ORGANIZMIE

regulowana przez: parathormon (n), 1,25 dihydroksycholekalcyferol, kalcytoninę PTH i witaminę D3:
– zwiększenie wchłaniania wapnia z przewodu pokarmowego
– hamowanie wydalania wapnia z moczem
– mobilizacja uwalniania wapnia z kości
kalcytonina:
– hamowanie resorpcji wapnia z przewodu pokarmowego
zwiększenie wydalania wapnia z moczem
stosunek molowy Ca:P:
– dorośli 1:1
– dzieci 1,2:1
– niemowlęta 1,5:1

SKUTKI NIEDOBORU WAPNIA W ORGANIZMIE – ODWAPNIENIA

Znanymi i rozpoznawalnymi skutkami niedoboru wapnie w organizmie są na przykład:

tężyczka, mrowienie warg, języka, pleców lub nóg, bóle i kurcze mięśni, zniekształcenie kośćca, uszkodzenie zębów u dzieci krzywica i zahamowanie wzrostu, u dorosłych osteomalacja i osteoporoza, zaburzenia funkcji serca, układu nerwowego i mięśni, wzrost ciśnienia krwi.

ZAWARTOŚĆ WAPNIA W RÓŻNYCH PRODUKTACH SPOŻYWCZYCH [mg/100g]

  • produkty mleczne: – mleko -> 118-121 – mleko owcze -> 193 – mleko kozie -> 130 – sery twarogowe -> 91-98 – sery topione -> 370-490 – sery żółte -> 790-870 – jogurty -> 150-170 – kefiry -> 100-110 – śmietany -> 86-106
  • konserwy rybne: – sardynki w pomidorach -> 250 – sardynki w oleju -> 330 – sardynki świeże -> 84 – tuńczyk w oleju -> 12 – śledź w śmietanie -> 43 – śledź w oleju -> 33 – śledź solony -> 62 – śledź świeży -> 32 – sandacz -> 49
  • warzywa: – soja nasiona suche -> 240 – fasola nasiona suche -> 163 – fasolka szparagowa -> 65 – pietruszka nać -> 193 – szczypiorek -> 97 – szpinak -> 93 – kapusta biała -> 67 – brukselka -> 57 – boćwina -> 97
  • produkty zbożowe: – chleb żytni pełnoziarnisty -> 66 – chleb chrupki -> 42 – otręby pszenne -> 119 – bułki drożdżowe z makiem -> 65 – musli z rodzynkami i orzechami -> 71 – musli z suszonymi owocami -> 49 – pizza mięsno-ziołowa -> 315 – pizza z pieczarkami i cebulą -> 275

NORMY NA WAPŃ DLA LUDNOSCI POLSKI

Oto normy ustalone na poziomie odpowiadającym wystarczającemu dziennemu spożyciu dla:
– człowieka dorosłego 19-50lat -> 1000mgWYRÓŻNIENIE-8
– osób w wieku 10-18 i >50lat -> 1300mg
1000 mg wapnia zawierają:
– 3 szklanki mleka
– 2 szklanki mleka i 2 plasterki sera żółtego
– 250ml jogurtu, 200g sardynek i 200g białego sera
 W porównaniu z normami z lat 1994-2001 są one nieco podwyższone dla młodzieży i dla osób powyżej 50 roku życia oraz obniżone dla niemowląt i małych dzieci. W następstwie tych zmian odpowiadają one normom FAO/WHO, USA i Kanady, zbliżone są do wartości przyjętych w nowych normach Niemiec, Austrii, Szwajcarii, Australii i Nowej Zelandii.

SPOŻYCIE WAPNIA W POLSCE

Spożycie obliczono na średnio 598mg/dzień, z czego 70% pochodzi z mleka i produktów mlecznych, a około 10% pochodzi z szablon-artykuł-grafiki-10produktów zbożowych i warzyw. Wapń jest podstawowym składnikiem mineralnym kości i zębów, a we wczesnych latach życia, wapń odgrywa istotną rolę w procesie budowy silnych, o dużej gęstości kości. W późniejszym okresie zapewnia utrzymanie zdrowych kościDługotrwały niedobór wapnia może doprowadzić do krzywicy i zaburzeń procesu krzepnięcia krwi. U kobiet w okresie menopauzy może być przyczyną powstania osteoporozy, w której dochodzi do zaburzeń struktury kości i zwiększonego ryzyka złamań. Dlatego tak ważna jest jego podaż nie tylko w okresie wczesnego dzieciństwa, ale i w późniejszych latach życia. Po 25 roku życia z kości ubywa nam 1-2% zgromadzonego wapnia, dlatego do tego czasu należy zadbać o odpowiednią mineralizację układu kostnego.

 

SUPLEMENTY Z WAPNIEM


Wapń

Wapń z witaminą D3

Suplement diety w postaci tabletek powlekanych Olimp Calcium D3 Forte zawiera wysoką dawkę wapnia oraz witaminy D – niezbędnych składników w organizmie, które pomagają w utrzymaniu zdrowych kości i zębów.

Wapń


Wapń + zestaw minerałów

Olimp Osteoblock Forte zawiera kompleksową kompozycję wysoko przyswajalnych minerałów w postaci chelatów aminokwasowych Albion® (wapń, cynk, mangan), a także witaminy D3 i K2 w postaci dobrze przyswajalnego menachinonu-7 – składników o synergistycznym działaniu, niezbędnych w utrzymaniu zdrowych kości.

Wapń


Wapń + magnez

Suplement diety dostarczający dwa minerały, wapń i magnez, niezbędne dla zdrowia i sprawności. Performance Sports Cal/Mag to produkt dla osób narażonych na niedobory wapnia i magnezu spowodowane na przykład wiekiem, niezdrowym trybem życia, czy stresującą pracą.

Chcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj!

Bibliografia:
1. Dr n. med. Tomislav Majic, NUTRITlON; HEALTH ROCZNIK 12, Nr 6 (49), GRUDZIEŃ 2009
2. Praktyczny podręcznik dietetyki pod red. Mirosława Jarosza. Warszawa Instytut Żywności i Żywienia, 2010
3. Żywienie człowieka, podstawy nauki o żywieniu . Jan Gawęcki, Lecha Hryniewiecki, 2000.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *