Portal dla ludzi aktywnych

Wyznaczanie celów kluczem do sukcesu

wyznaczanie_celow

O tym, że warto obrać sobie konkretny cel wiemy nie od dziś. W rzeczywistości jest zupełnie inaczej. Robimy trening bardzo często dlatego, że jest to nasza codzienna rutyna. Jak to zmienić? Dlaczego i po co potrzebne są nam cele?

Nie mówię, że robienie treningów tak po prostu, bez żadnego celu jest złe. Jakiekolwiek ruszenie się z kanapy, by zrobić coś dla siebie jest zawsze dobre. Z doświadczenia wiem, że jeśli trenujemy tylko żeby trenować, szybko się nudzimy i spoczywamy na laurach.

Nie bez przyczyny biegacze wyznaczają sobie okres, w którym chcą poprawić swój czas na 10km, czy móc w stanie przebiec maraton, a kulturyści (zawodowi i amatorzy) chcą pobijać rekordy, np. w martwym ciągu.

Każdy trening zbliża ich do wyznaczonego wcześniej celu i jest robiony z dużym zaangażowaniem, po to, by zrealizować w 100% swój plan i móc postawiać sobie poprzeczkę jeszcze wyżej. Dzięki takiemu działaniu możemy się nieustannie rozwijać, a naszym treningom nie towarzyszy nuda czy brak chęci do ich wykonania.

Jak wyznaczać sobie cele?

Pierwsze i najważniejsze, musi on być REALNY. Nie możemy po pierwszej wizycie na siłowni chcieć na drugi dzień wziąć 100kg w przysiadzie, bo nie tylko jest to niemożliwe, ale i próba jego wykonania może skończyć się poważną kontuzją. Tak samo jest w przypadku biegaczy. Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z joggingiem nie rzucaj się na głęboką wodę! Nigdy nie biegałeś? Nie próbuj za pierwszym razem przebiec 5 czy 10km, bo nie dasz rady, a tylko się zniechęcisz na starcie! Tego chyba nie chcemy, prawda?

Co oznacza realny cel?

To znaczy osiągany powoli i precyzyjnie. Nie postanawiaj zrobić progresu w ciągu miesiąca, bo po takim okresie czasu możesz jedynie się poddać, bo nie zobaczysz wymarzonych efektów. Aby móc zrealizować, to co sobie postanawiasz, swój plan musisz rozłożyć w dłuższym okresie czasu. Wszystko uzależnione jest od naszych możliwości i predyspozycji do wykonywanych przez nas aktywności.

wyznaczanie-celow-kluczem-do-sukcesuChcesz pokonać swoje pierwsze 5, 10 czy 15 km? Nie zaczynaj od ciągłego biegu. Postaw na marszobiegi – 1 min ciągłego biegu, 1 minuta marszu. Przygotuj swoje ciało do treningu typowo kondycyjnego i powoli zmniejszaj czas marszu w stosunku do biegu, aż któregoś dnia uda Ci się pokonać 30 min bez zatrzymywania się.

Tak samo jest w przypadku pierwszych wizyt na siłowni. Pierwsze i najważniejsze to naucz się wykonywać ćwiczenia poprawnie technicznie! Nie nakładaj na sztangę kolejnych obciążeń, tylko ćwicz z samym gryfem, by ciało mogło zapamiętać, jak ma być wykonywany każdy ruch. Dopiero, gdy będziesz wiedzieć, jak poprawnie zrobić przysiad czy martwy ciąg zacznij dokładać stopniowo ciężar, zwiększaj go z tygodnia na tydzień o zaledwie kilka kilogramów. Tylko w taki sposób możesz osiągnąć tą liczbę, którą wyznaczyłeś sobie jako swój cel.

Podsumowując, nie porywajcie się z motyką na słońce. Efekt będzie demotywujący. Nigdzie Wam się nie spieszy, więc trenujcie na swój progres powoli i dokładnie, a zdobycie swojego pierwszego szczytu będzie dla Was nagrodą i zachęci do postawienia sobie poprzeczki jeszcze wyżej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *