Portal dla ludzi aktywnych

Znaczenie suplementacji witaminy D w sporcie

19.11.2014
komentarzy 7

Stosowanie-witaminy-D

W 1968 r wyizolowano pierwszy metabolit Witaminy D. Jednak już na początku XIX wieku zdawano sobie sprawę, że w leczeniu krzywicy u dzieci pomaga olej z wątroby dorsza oraz kąpiele słoneczne.

ZALETY STOSOWANIA WITAMINY D W KULTURYSTYCE:
– wzmacnia wytrzymałość mięśni
– może mieć bezpośredni wpływ na siłę
– jej obecność może być korzystna na budowę masy mięśniowej
– pomaga zachować dobre samopoczucie i chęć do treningów
– pozytywny wpływ na układ kostny- wpływa korzystnie na układ nerwowy i mięśniowy

1znakDZIAŁANIE I ZASTOSOWANIE WITAMINY D

W medycynie witamina D jest powszechnie stosowana w profilaktyce krzywicy u niemowląt i dzieci. U dorosłych bierze udział w profilaktyce i leczeniu osteoporozy, stosowana jest często w preparatach złożonych zawierających wapń. Witamina D wykazuje również działanie neuroprotekcyjne. Regeneruje neurony, zwiększa masę mięśniową i siłę mięśni. Niedobór witaminy D prowadzi do mialgii i miopatii. Wykazuje istotne działanie wzmacniające układ odpornościowy.

Zainteresowanie suplementacją witaminą D w sporcie zaczęło się w 2009 roku, po opublikowaniu badań naukowcwitamina-d-dzialanieów z Uniwersytetu Manchesterskiego, kierowanych przez dr Kate Ward. Grupa dziewcząt, z wysokim poziomem witaminy D w organizmie osiągała bardzo dobre rezultaty w ćwiczeniach skocznościowych. Witamina D wpływała korzystnie na siłę i szybkość skurczu włókien mięśniowych. Trudno powiedzieć, dlaczego tak późno zaczęto interesować się suplementacją witaminy D, skoro mamy wiele doniesień o wpływie światła na organizm.

W latach 20-tych XX wieku zaczęto stosować naświetlania, jako jedną z metod wspomagania sportowców. W 1927 r Niemiecki Związek Pływacki zabronił naświetlania pływaków lampą kwarcową i uznał tę praktykę za nielegalną. W kolejnych latach korelację między naświetlaniem lampą kwarcową, a wyraźną poprawą wyników sportowców wykazywali: Gorkin (1938- poprawa wyników w biegu sprinterskim o 7,2%), Lehmann (1944- naświetlana grupa studentów poprawiła o 13% wyniki w jeździe na rowerku stacjonarnym), Allen i inni. Rejestrowano również wiele doniesień trenerów sportów siłowych i siłowo wytrzymałościowych o wyraźnie lepszych wynikach zawodników w miesiącach letnich.

2znakCZYM TAK NAPRAWDĘ JEST WITAMINA D?

Witamina D jest w rzeczywistości prohormonem, ponieważ w wyniku przekształceń metabolicznych powstaje aktywna biologicznie postać – 1α,25-dihydroksycholekalcyferol. Witamina D ma budowę steroidową, podobną do testosteronu. Stymuluje syntezę około 200 białek w organizmie, ma szczególny wpływ na wzrost szybkokurczliwych włókien mięśniowych (typ II). To te włókna są odpowiedzialne za siłę i kształtowanie muskularnej sylwetki.

3znakWITAMINA D, A TESTOSTERON

Obecność dużej ilości witaminy D w organizmie ma wpływ na produkcję testosteronu. Zostało towitamina-d-korzysci potwierdzone dwoma badaniami:

W pierwszym (z 2009 roku), kierowanym przez Wehra, zaobserwowano dodatnią korelację pomiędzy poziomem witaminy D w organizmach 2299 mężczyzn, a poziomem całkowitego i wolnego (najaktywniejszego) testosteronu.

Czyli: im więcej witaminy – tym więcej męskiego hormonu – testosteronu. (To samo potwierdziła Katharine Nimptsch z Harvardu, w swojej pracy przeprowadzonej na 1362 mężczyznach, opublikowanej w 2012 roku.)

W drugim (z 2011 roku), kierowanym przez Pilza, dwóm grupom zdrowych, dorosłych mężczyzn naukowcy podawali – albo suplement witaminy D, albo placebo. Po roku trwania eksperymentu, we krwi panów z grupy witaminowej odnotowano o prawie 30% wyższy poziomu testosteronu całkowitego i wolnego, w porównaniu z grupą placebo.

Można śmiało stwierdzić że suplementacja witaminy D przynosi dużą korzyść sportowcom pragnącym zbudować masę mięśniową oraz poprawić skoczność, motorykę i ogólną wydolność organizmu. Stanowi też alternatywę dla nielegalnego wspomagania. Zaliczamy ją do najsilniejszych boosterów testosteronu. Trzydziestoprocentowy wzrost testosteronu po suplementacji witaminy D robi wrażenie!

PRODUKTY Z WITAMINĄ D


Witamina D kapsułki

SALVUM Protego Witamina D 1000 

Suplement diety dla osób dorosłych uzupełnia niedobory witaminy D w diecie. Salvum Protego Witamina D 1000 dostarcza witaminy D w wygodniej formie elastycznych kapsułek. Zaleca się stosowanie w okresie zimowym oraz osobom, które z różnych przyczyn nie mogą zbyt długo przebywać na słońcu. Pomaga zachować dobre samopoczucie i chęć do treningu.

Witamina D kapsułki maksymalne stężenie


SALVUM Protego Witamina D 2000

Produkt zawiera niezwykle dużą dawkę witaminy D. Salvum Protego Witamina D 2000 to skoncentrowane źródło witaminy D, które dzięki dużemu stężeniu witaminy szybko uzupełnia jej braki w organizmie. Synteza witaminy D w skórze człowieka w okresie jesienno-zimowym jest znacznie ograniczona z powodu mniejszego nasłonecznienia, dlatego warto stosować dodatkową suplementację witaminą D.

4znakChcesz wiedzieć więcej? Przeczytaj!

1.Sławomir Ambroziak, „Legalne Anaboliki” wyd. Piktogram
2.25-hydroxycholecalciferol stimulation of muscle metabolism. Birge SJ, Haddad JG., J Clin Invest. 1975 Nov;56(5):1100-7.
3.Vitamin D status and muscle function in post-menarchal adolescent girls. Ward KA, Das G, Berry JL, Roberts SA, Rawer R, Adams JE, Mughal Z. J Clin Endocrinol Metab. 2009 Feb;94(2):559-63. doi: 10.1210/jc.2008-1284. Epub 2008 Nov 25.
4. Association of vitamin D status with serum androgen levels in men. Wehr E, Pilz S, Boehm BO, März W, Obermayer-Pietsch B
5.Freedman DM, Looker AC, Chang SC, Graubard BI. Prospective Study of Serum Vitamin D and Cancer Mortality in the United States. „J Natl Cancer Inst”. 99 (21), s. 1594-1602, 2007.doi:10.1093/jnci/djm204. PMID 17971526.
6.Jerzy Wicha, Droga pod słońce. Wczesna historia witaminy D. Wiadomości Chemiczne, 2012, 66 (7-8), 671-696
7.Webb AR. Who, what, where and when-influences on cutaneous vitamin D synthesis. „Prog. Biophys. Mol. Biol.”. 92 (1), s. 17–25, 2006

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Komentarze

  1. Asia

    Wiele o niej (witaminie D) słyszałam, ale nigdy jeszcze nie natrafiłam na rzetelny artykuł na jej temat. Zastanawiam się teraz nad wprowadzeniem jej do swojej diety 🙂

  2. Ja polecam. Nie wiem czy testo wzrósł mi o 30% – ale to, że jego poziom się podniósł nie ulega dla mnie żadnej wątpliwości.

  3. Anna

    Dla kobiet też jest wskazana? 🙂

  4. Chłop czy niewiasta, nieistotne. Każdy powinien stosować.

  5. Misza

    Każdy dorosły powinien przyjmować 2000 jednostek na dobę. To jest wystarczająca dawka by zapewnić sobie zdrowie. Ja biorę Gold Vit D Max, ma formę kapsułek płynnych, więc doskonale się wchłania.

  6. miłosz

    farmaceuta polecił mi D-Vitum forte. Rzadko stoi na widoku w aptece, ale jest warta uwagi. Witamina D w oleju lnianym, więc ma dodatkowo omega3 no i lepiej się przyswaja razem z wartościowym tłuszczem.

  7. Pewnie za 100 sprzedanych witamin wyjeżdża na ciepłe wyspy za darmo na konferencję dla lekarzy 🙂 – ja stosuję D3 ze Swansona.